Je wilt natuurlijk graag bezoekers trekken naar je website. Maar hoe schrijf je een goede webtekst die ook nog eens vindbaar is in Google? Het geheim: schrijf een relevante en heldere tekst met een goede opbouw. Dit is werkelijk de beste SEO-tip die ik heb. Als je hier niet aan voldoet, zal de bezoeker – en in het verlengde hiervan Google – je afstraffen. Schrijf dus in de eerste plaats voor mensen en niet voor zoekmachines.

Schrijf relevante en unieke content voor je doelgroep

Het belangrijkste is dat je tekst relevant, uniek en specifiek is. Wat is de doelgroep van jouw website? Waar hebben potentiële bezoekers behoefte aan? Brengt dit in kaart en bedenk daarna op welke manier jij hier een unieke bijdrage aan kunt leveren. Iedere persoon of organisatie heeft een eigen invalshoek en heeft daardoor een waardevol verhaal te vertellen.

Daarnaast moet alle content die je creëert een eenduidige boodschap en doel hebben. Het doel van deze blog is bijvoorbeeld de basis uitleggen van hoe je een goede webtekst schrijft. Hoe je een goede flaptekst voor een boek schrijft kan ik beter bewaren voor een ander artikel. En ‘Hoe schijf ik een goede tekst?’ is te vaag en algemeen.

Schrijf een relevante en heldere webtekst voor jouw doelgroep
Schrijf een heldere en relevante webtekst voor jouw doelgroep

Zorg voor een heldere tekststructuur

Je tekst structuren is de volgende stap. Gebruik hiervoor de piramideopbouw: start met de conclusie, vertel dan je verhaal en eindig met een call-to-action. Let op dat je dit misschien intuïtief juist andersom doet. Bij gedrukte media begin je namelijk vaak met een algemene inleiding en je eindigt met een conclusie. Online lezers willen echter zo snel mogelijk de relevante informatie uit een tekst kunnen halen.

Als je een webtekst leest, ben je namelijk sneller afgeleid. Er zijn eindeloos veel websites waarop je kunt klikken en de berichtjes stromen constant binnen. Zorg er dus voor dat je de aandacht van de lezer behoudt. Hanteer een actief taalgebruik en maak zowel je alinea’s als je zinnen niet te lang. Ik houd zelf maximaal 80 woorden per alinea aan. Verder kun je een paar sprekende afbeeldingen toevoegen.

Voeg een goede paginatitel en tussenkopjes toe

Mensen lezen webteksten graag scannend door. Bied ze hiervoor dan ook de mogelijkheid. De beste manier is door een pakkende paginatitel en inhoudelijke tussenkopjes toe te voegen. Pakkende titels sluiten bijvoorbeeld aan bij vragen van je lezers (‘Hoe schrijf ik een goede webtekst?’). Daarnaast doen opsommingen (‘6 tips voor een goede webtekst’) of titels met ‘hoe’ of ‘waarom’ (‘Waarom goede webteksten belangrijk zijn voor je bedrijf’) het goed.

Goede tussenkopjes zijn informatief en dekkend voor de alinea. Noem je tussenkopje bijvoorbeeld niet ‘Conclusie’ maar ‘Driekwart van de werknemers vindt persoonlijke ontwikkeling belangrijk’. Dit scoort ook nog eens goed in Google. Om hier optimaal van te profiteren maak je je titel op met <h1> en de tussenkopjes met <h2> of <h3>. Dit voorbeeld toont goed aan dat als je in de eerste plaats voor mensen schrijft, zoekmachines dit vanzelf belonen.

SEO: optimaliseer je webtekst voor zoekmachines
Optimaliseer je webtekst om meer bezoekers te trekken

SEO: optimaliseer voor zoekmachines

Zoekmachines worden steeds slimmer en proberen de beste content voor jou te selecteren. Een tekst volproppen met zoekwoorden werkt averechts. Maar wat kun je wel doen? Werk bijvoorbeeld aan de volgende punten:

  • Zoekwoordenanalyse. Onderzoek op welke specifieke trefwoorden je doelgroep zoekt en verwerk deze op natuurlijke wijze in je tekst. Denk hierbij vooral aan je paginatitel, tussenkopjes, URL en meta-omschrijving.
  • Meta-omschrijving. Maak de kern van je verhaal direct duidelijk in de meta-omschrijving. Dit is de snippet dat zoekmachines tonen in hun resultaten. Vergeet ook niet de attributen van je afbeeldingen in te vullen, zoals de alt tag.
  • Linkbuilding. Google houdt van websites die een intern netwerk hebben van hyperlinks én die actief onderdeel uitmaken van het world wide web. Zorg dus dat je op je eigen website naar andere pagina’s verwijst en dat andere websites naar jou linken.
  • Vergroot je zichtbaarheid. Post je blogs op sociale media of ga gastbloggen. Of maak bijvoorbeeld een nieuwsbrief voor je klanten.

Klaar om jouw verhaal te vertellen?

Kortom, vertel jouw unieke en relevante verhaal op een heldere, gestructureerde manier. Vul daarnaast de juiste attributen in voor je webpagina’s en wees zichtbaar op het internet. Hoe pak jij het schrijven van webteksten aan? Of besteed je dit liever uit? Ik ben benieuwd!

Hoe schrijf je een goede webtekst?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *